zondag 12 januari 2014

Fabels en feiten over het dierenasiel

Voor mijn studie heb ik bij een aantal dierenasielen stage gelopen en vrijwilligerswerk gedaan. Het werk is ontzettend dankbaar en erg leuk. Helaas zitten er ook wel eens mindere kanten aan het werk, maar dat is bij elke job wel zo.
Helaas viel het mij toen op dat het dierenasiel in Nederland nog steeds een slecht imago heeft. Erg jammer, want dat houdt mensen wel weg bij het asiel. In dit artikel wil ik graag wat opheldering geven, door een aantal stellingen neer te zetten.
De honden zitten in een kale kennel, het wordt wel elke dag schoon gemaakt en de honden krijgen te eten en te drinken, maar daar blijft het eigenlijk wel bij.
Niet waar. Nu is elk dierenasiel natuurlijk anders. In het ene asiel zal er veel meer met de honden worden gedaan, dan in het andere asiel. Dat zal ook deels aan de hond zelf liggen. Maar ik ken geen enkel asiel waar de honden de hele dag in de kennel moeten blijven en geen aandacht krijgen. Vaak worden de honden minimaal 1x per dag uitgelaten en krijgen ze (als er natuurlijk tijd voor is) wat extra aandacht, als in een borstelbeurt of een lekkere kroel.

*

Als dieren te lang in het asiel zitten, dan worden ze ingeslapen zodat er plaats komt voor een ander dier.
Niet waar. Als ik persoonlijk ergens een beetje boos om word is het dit wel. In Nederland wordt dit absoluut niet meer gedaan. En gelukkig maar! Dieren worden alleen ingeslapen bij te ernstige medische klachten, ernstige gedragsproblemen of een combinatie van die twee. Ouderdom speelt dan vaak ook nog een rolletje. Een 17-jarige Jack Russel Terriër heeft al een erg kleine kans om geplaatst te worden, als hij of zij ook nog een voedselallergie heeft, heel erg last heeft van de gewrichten en baknijd vertoont, dan moet er toch een keuze worden gemaakt. Wil je deze hond erg lang in het asiel laten zitten, met waarschijnlijk erg veel pijn en slechts psychishe omstandigheden? Nee, elke hondenliefhebber zou het daar mee eens zijn.
Maar een hond laten inslapen omdat deze er een jaar verblijft, terwijl de hond alleen niet zo van soortgenoten houdt? Nee, dat doen we natuurlijk ook niet.

In het dierenasiel zitten alleen zieke dieren, of oude dieren, of dieren met gedragsproblemen.
Niet waar. Het perfecte dier vindt je natuurlijk nooit. Maar als je een pup, of kitten koopt kan je natuurlijk ook geen perfect huisdier verwachten. Veel dieren hebben wel iets meegemaakt, of juist niets meegemaakt. Maar dat wilt niet zeggen dat ze allemaal ontzettende problemen hebben.
Natuurlijk zitten er ook wel eens zieke dieren, maar dit wordt wel even vermeld op internet, of tijdens het gesprek. Ook zie je genoeg jonge, volwassen en oude dieren in het asiel. Voor ieder wat wils dus. Zeker in het beroemde ‘kittenseizoen’ zijn er heel veel kittens te vinden, en natuurlijk ook veel moeders. 

Ik wil graag een Snowshoe kat, het liefst uit het asiel, maar die zie je ze er nooit. Dan ga ik toch maar naar een fokker.
Waar. Een dierenasiel is geen plek waar je iets op bestelling kan afhalen. Hun zijn afhankelijk van wat hun binnen krijgen. Met een kat als een Snowshoe moet je dus ontzettend veel geduld hebben, of zou je een andere oplossing moeten vinden.

Ik ben al een paar keer bij een dier gaan kijken in verschillende asiels, maar ik krijg de dieren niet mee, omdat ik er niet geschikt voor zou zijn. Dat is toch belachelijk? Willen ze die dieren nou een thuis geven of niet?
Tja, een lastige kwestie en erg vervelend natuurlijk. Helaas gebeurt dit ook wel eens. Het asiel wilt niet alleen een dier plaatsen, maar ze willen ook zeker weten dat het dier goed terecht komt. Als je bijvoorbeeld een jonge energieke hond wilt, maar je werkt wel veel, dan is dat geen slimme match. Zoek dan naar een wat oudere hond, die het al gewend is om alleen thuis te blijven. Wat het asiel ook besluit, ze besluiten het uit naam van het dier.

*
Als ik mijn dier af wil staan dan moet ik daar voor betalen, ik zou juist geld toe moeten krijgen toch, of hem op zijn minst gratis mogen brengen?
Nee, zo werkt het helaas niet. Het asiel heeft de nodige kosten aan het dier, voordat hij of zij geplaatst wordt. Het asiel zelf moet bestaande blijven, het die moet te eten en te drinken krijgen en een veilige kennel met een warme mand. In de zomer moet het koel worden gehouden, en in de winter juist warm. Mocht het dier ziek worden, dan moet het dier naar de dierenarts. Is het dier niet (volledig) geënt of gechipt? Dan moet dat ook nog worden gedaan. Zo zie je maar, ook hier gaan de kosten die je zelf thuis hebt gewoon door.
Het is vaak maar een klein bedrag, wat de kosten er nog niet eens uit haalt. Daarom betaald de nieuwe eigenaar ook nog een klein bedrag. En ondanks 'al dit geld' is het tegenwoordig nog niet genoeg om niet te hoeven bezuinigen.


* Deze foto is bij Dierenopvang De Noord in Krimpen aan den IJssel gemaakt tijdens mijn stage. Geen van deze dieren is beschikbaar ter adoptie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten